De ramp bij Hoofddorp

Lieve pappa,

 

Ik wil je vandaag meenemen terug naar 30 november 1992. Je werkte toen voor een bedrijf in Hoofddorp en was dus één van de vele mensen, die het treinongeval bij Hoofddorp had meegemaakt. Een intercity liep uit de rails. Weet je nog hoe je dit nieuws te horen hebt gekregen? Je was op je werk en je hoorde dat een collega, die te laat was in dat bewuste treinstel zat. Gelukkig heeft hij het overleefd, maar het was wel kantje boord. Pappa, wat was je bang zeg. Ik heb je nog nooit zo gezien.

De treinramp bij Hoofddorp in 1992

Wat mij zo opvalt pappa, is dat er soms geen federale erkenning is van rampen. Dit is in België zo, maar ook in Nederland. Een ramp is een ramp, dus heeft altijd een impact op de samenleving. Weet je nog hoe lang jij hier last van hebt gehad, pappa? Ik wel. Je was er even een week of 4 door aangeslagen. Weet je dat nog pap? Ook al was je niet direct betrokken bij de ramp, het was een moeilijke tijd. Gelukkig weet je het weer.  Het zal mij altijd bij blijven.

Geef een reactie

